zondag 28 november 2010

"Knieperties"


Toen ik nog een klein meisje was, kwamen we elke week met de hele familie bij oma en opa. Gezellig met z'n allen aan de thee, en met opa werd er altijd een potje gekaart.
Het is hier in de omgeving de gewoonte om tegen het einde van het jaar "knieperties" te bakken.
Mijn oma was destijds al in het bezit van een electrisch knijpertjesijzer. En met een grote familie, mijn opa en oma hadden 7 kinderen, ging dat knijpertjesijzer de hele maand december door de familie. Er werden altijd afspraken gemaakt over wie wanneer het ijzer mocht gebruiken. Daarbij hoorde ook het recept van oma's knijpertjes. En ik maak tot op de dag van vandaag nog altijd de knieperties van oma.
Wil je het ook eens proberen?
Hier is het recept:

Benodigdheden
400 gram suiker
5 zakjes vanillesuiker
een snufje kaneel
250 boter of margarine (ik gebruik altijd bleu band)
2 eieren
500 gram bloem

Doe de suiker, de vanillesuiker en de kaneel in een grote kom en giet er zoveel kokend water op, dat de suiker ongeveer 2 cm. onder water staat.
Smelt de boter en voeg toe.
Voeg de eieren toe en kluts het even met de garde.
Voeg hierna de bloem toe en roer het geheel tot een glad beslag (ongeveer vla-dikte) Niet met de mixer, als je dat gaat doen klop je teveel lucht in het beslag waardoor de knijpertjes snel breken.

En nu kun je gaan bakken!
Je hebt hier een knijpertjesijzer voor nodig, die zijn hier in Staphorst volop te koop.
Doe met behulp van 2 desertlepels 1 desertlepel beslag in het ijzer en doe het ijzer snel dicht. Het ijzer gaat nu sissen en er komt stoom uit. Zodra het sissen en de stoom is verdwenen is (bij mijn ijzer is dat ongeveer 20 sec.) het kniepertie klaar. Wip hem met behulp van een boterhammes uit het ijzer en laat hem afkoelen op een bakblik.

En zo bak je het hele beslag op.
Zelf bak ik altijd de dubbele hoeveelheid. En als je ze eenmaal hebt geproefd snap je wel waarom!
Heerlijk.Pas op hoor, het is verslavend, net als quilten en breien!

Eet smakelijk!

Fijne dag nog,
Gerda


2 opmerkingen:

Nelly zei

Zo!! 'k Krijg onmiddellijk zin om de spulletjes weer te voorschijn te halen!
't Ziet er heerlijk uit!

ria vogelzang zei

Yammie!! Dat heeft echt aantrekkingskracht!!!!!!!!!!!!!!!
Waar heb ik dat ijzer gelaten........... ;)
(heb je ze al op, anders kom ik er bij jou zo'n kniepertje bietsen....)
;))