zondag 29 mei 2011

"Vakantiegevoel"

Soms zie of ruik je dingen die een vakantiegevoel bij je oproepen. Ken je dat?
Dat heb ik altijd rond deze tijd van het jaar wanneer de vlier bloeit.
Vaak gaan wij in de zomervakantie een paar weken naar Oostenrijk waar we altijd genieten van de natuur en de rust. Een heerlijke onbezorgde tijd waarin je als gezin weer eens heerlijk tijd voor elkaar kunt vrijmaken. Wij fietsen graag in de bergen, maar van dat fietsen in de bergen en in de zon krijg je enorme dorst. Ook na een uurtje zonnen ben je toe aan wat extra vocht. Een heerlijke dorstlesser is de Holunderbl├╝ten limonade. Hier in Nederland wel bekend als vlierbloesemlimonade. Zelf maak ik graag de vlierbloesemsiroop, heerlijk om verdund te drinken met water maar ook heerlijk voor de dorst met bubbeltjeswater. In Oostenrijk noemen ze dat Holu-Soda.
Weet je dat je die heel eenvoudig en met weinig middelen zelf kunt maken?
Hier is het recept, probeer het maar eens!

Benodigdheden voor vlierbloesemsiroop:


20 grote vlierbloesemschermen
2 liter water
2 zakjes vanillesuiker
1 kilo kristalsuiker
2 citroenen




De bloemen die geplukt zijn op een plaats waar weinig verkeer komt kort wassen, en in een ruime glazen pot doen.
De citroenen goed borstelen en dan in schijven gesneden toevoegen.
Giet het water erbij in.
De afgesloten pot op en warme plek zetten, het liefst in de zon en de inhoud minstens een etmaal laten trekken. Niet langer dan 3 dagen!
De vloeistof nu door een schone theedoek in een pan gieten.
Kook de vloeistof en voeg al roerende de suiker en de vanillesuiker toe.
Vijf minuten laten koken en dan afschuimen.
Nu afkoelen en de siroop in (donkere) flessen gieten en afsluiten.
De siroop kan met water worden aangelengd tot limonade.


(Ik weet niet waarom, maar de siroop smaakt mij toch het allerlekkerst na een mooie fietstocht in Oostenrijk!)

Fijne dag nog,
Gerda

3 opmerkingen:

larissa zei

aaaaaah, lekker mam!
Ik heb al helemaal weer zin om naar Oostenrijk te gaan !

Groetjes, laris

ria vogelzang zei

Dat lijkt me heerlijk!! En natuurlijk smaakt het op vakantie in Oostenrijk beter........!!! ;))
Geniet ze en tot donderdag!! Ik kom met Anke naar kasteel Cammemburch! :)
Succes met de voorbereidingen!

Olga zei

Wat ontzettend lief van je dat je ook een fles voor mij hebt gemaakt! Je bent de aller-, allerliefste mama!