zondag 17 juli 2011

"Oogst"

In de tuin hebben we allerlei kruidenplanten. Basilicum, munt, thijm, pepers, salie, peterselie, koriander,bieslook enz. Er is niets lekkerder dan koken met verse kruiden. Maar alles groeit allemaal zo vreselijk hard, we kunnen er niet tegen eten.

Jaren geleden kochten we een droogapparaat om kruiden en paddestoelen mee te drogen. Ideaal.

 Tijd om de salieplant in de tuin maar eens bij te knippen om wat salie voor de komende winter te drogen zodat we ook dan nog van al dat heerlijks kunnen genieten.

Kijk eens, zo groot zijn de saliebladeren, het lijkt wel sla.
Na een wasbeurt gaan de blaadjes van de steeltjes en gaan ze in de "laden" van het droogapparaat.
Je zou mijn handen eens moeten ruiken!
Ons hele huis ruikt naar salie en een uurtje later zijn de blaadjes droog genoeg om in een potje te doen.

Weet je nu wat zo gek is? Er blijft maar zo weinig van over. Ik had een vergiet vol en heb nu nog maar een klein potje over.
De kruiden zijn op deze manier nog lang houdbaar, zeker tot het volgend zomer.

Ook de spaanse pepertjes doen het dit jaar uitstekend. We hebben al voor de 2e keer pepertjes en de plant blijft maar bloeien. We houden van pittig eten, maar als we de pepers  van eigen oogst allemaal moeten opeten..................

Onze kat Crazy kijkt toe vanuit de wasmand, haar favourite plekje om in te liggen. (liefst met vuil wasgoed!) Grappig, ze denkt dat ik haar niet kan zien ;-)

Fijne dag nog,
Gerda




2 opmerkingen:

Marije zei

Lijkt me heerlijk. Altijd kruiden uit eigen tuin!!

groetjes, Marije

adriane (naaimandje) zei

Jij bent ook een duizendpoot als ik het zo lees!! Ik herken er veel in, katten, kruiden, quilts....
Mooie poezen en groot gelijk dat ze een warme plek uitzoeken!!

Groeten,
Adriane.