donderdag 27 september 2012

"Veren quilten"

Vinden jullie het ook zo lastig om machinaal mooie veren te quilten?

Ik ben voor de winkel een quiltje aan het maken, wat ik machinaal met veren wil quilten. 
Helaas ben ik niet zo'n ster in het uit de vrije hand veren quilten en ik ben dan ook wel een beetje jaloers op mensen die dat wel heel goed kunnen. 

Omdat ik veel dezelfde veren moet quilten, moeten ze ook nog een beetje gelijk van grootte en breedte zijn, anders is het geen gezicht.
Daarom neem ik de patroontjes over op soluvlies (een in water oplosbaar vlies) met een in water oplosbare blauwe stift.
Dit kun je dan spelden op je quilt, er overheen quilten en straks als hij helemaal gequilt is, spoel je de quilt uit met koud water.


Ik heb bij mijzelf iets vreemds ontdekt. Ik kwam tot de ontdekking dat ik een veer op de kop quilten beter kan, dan hoe je "normaal" een veer quilt. 
Je begint normaal te quilten bij het stiftje (zie foto boven) met de bovenkant van je af. Ik heb ontdekt dat ik liever een veer quilt op de kop, dus met de bovenkant van de veer naar mijn buik toe.


Misschien is het met bovenstaande foto duidelijker. Probeer het maar eens uit, het bevalt mij heel goed, op een of andere manier kan ik gemakkelijker het patroon volgen en worden de bogen van de veer mooier rond.


Zoals je ziet moet ik nog heel wat veren quilten, en ik wil in de rand ook nog veren quilten. 
Ik ben er nog niet uit wat ik in de sterren ga quilten. 
Wie heeft er een suggestie?

Fijne dag nog,
Gerda



2 opmerkingen:

quiltingmieke zei

piep

mooi tip meid, en je quilt die wordt weerom een juweeltje...

voor je randen.....ik denk dat mijn ervaring te pril is....maa ben benieuwd wat de gevorderden er mee willen

knuf mieke

mieke zei

Maakt niet uit hoe je het doet, als het eindresultaat maar naar tevredenheid is ! Succes.