dinsdag 20 november 2012

"Sandwichen"


Net wanneer ik besluit om  weer eens een berichtje te schrijven op mijn blog, is er iemand die op dat moment even aandacht nodig heeft. 
Noortje, onze oudste Noorse Boskat van 16 jaar, gaat precies midden op het toetsenbord zitten. Een dame van deze leeftijd behandel je met respect, dus stel ik mijn computermomentje maar even uit. Na een paar aaien aan haar en een paar kopjes aan mij gaat ze toch opzij, zodat ik verder kan. 

Wat ik eigenlijk aan jullie wil laten zien, is natuurlijk niet Noortje, maar mijn Vintage Rouge quilt die gisteren gesandwiched is. 


Ik doe dat het liefst op een lattenframe van panlatten (die latten waar de dakpannen op liggen) waar stof omheen geniet is. Een heel leuk systeem waarbij het onmogelijk is om plooien of vouwen in de achterkant te krijgen. De achterkant en top worden nl. strak gespannen op het frame. 

Na het opspannen rijg ik niet, daar ben ik een beetje te lui voor. Ik gebruik een tacker, beter bekend onder de naam Microstitch. Ideaal, veel sneller dan rijgen. 
En wanneer je met de naaimachine quilt heerlijk omdat je niet iedere keer met je voetje achter de rijgdraden blijft steken. 

Het spannen op de latten en het "tacken" gaat snel, in ongeveer anderhalf uur is de klus geklaard. De quilt is prachtig strak gesandwiched en is mooi vierkant gebleven.
Dat is toch veel beter dan een hele dag op je knietjes op de vloer kruipen. 


Deze quilt is voorzien van een mooie wollen vulling van Quilters Dream. Heerlijk zacht.
Ik ga hem quilten met de hand, en omdat ik erg nieuwsgierig was naar het quilten met deze wollen vulling heb ik vandaag snel even één draadje gequilt.
En......
het quilt heerlijk!

Fijne dag nog,
Gerda


2 opmerkingen:

Marije zei

De quilt is prachtig. Ennu anderhalf uur klinkt als een droom :) Succes met quilten. groetjes,

ria vogelzang zei

Wat een pracht van een quilt!! En ik ben ook zo benieuwd naar je wollen vulling! Nu nog snel een quilt af zien te krijgen........ (dat is even wat minder.....)
Alvast morgen een heel fijne dag! En geniet vooral, hoor!!!
Liefs uit Ommen.