dinsdag 16 juni 2015

Staphorster Stipwerk 1

Gisteravond had ik mijn 4e les van de cursus Stipwerk, mijn eerste stippen zijn gezet!


Stapje voor stapje maak je je stipwerk.
Eerst maak je je indeling met behulp van een soort sjabloon.


Daarna ga je deel voor deel de boel opvullen.


 Je moet de juiste kleuren kiezen, wat nog niet meevalt.


De verhoudingen wit/rood/blauw/groen en geel moeten kloppen om het echte Staphorster Stipwerk gevoel te krijgen.


De lap is nog lang niet af, ik ga er thuis lekker mee verder.

Ik krijg regelmatig de vraag of je daar nu echt 10 lessen over moet doen om dit te leren.
Ja, dat is toch echt nodig.
Je krijgt heel veel informatie over materialen, het maken van stempels, het tekenen van patronen enz. 
Het is een ontzettend leuke en informatieve cursus, echt een aanrader voor wie net als ik gek is op dit soort tradities.

Gisteravond was Anree van Es aanwezig.
Ze is voorzitter van de Nationale Unesco commissie en vertelde over het in stand houden van het Nederlands immaterieel cultureel erfgoed. Een boeiende lezing!

Een fijne dag nog,
Gerda

2 opmerkingen:

conny's quilts zei

Op het textielfestival in de Weerribben zag ik er iemand mee bezig. Ik snap best dat je daar wel 10 lessen voor nodig hebt om het onder de knie te krijgen! Je hebt al een leuk resultaat! Ga je nu ook zelf van die spijker "stempels"maken?

Truus zei

Dat ziet er al goed uit! Het lijkt eenvoudiger om te doen dan het in werkelijkheid is.
Wordt de cursus alleen 's avonds gehouden? Zelf rij ik niet in schemer en in 't donker maar het lijkt me geweldig om te leren.
Succes met stempelen.
groetjes,Truus uit Drenthe