dinsdag 20 oktober 2015

vorderingen stipwerk

De einddatum van de cursus Staphorster Stipwerk is in zicht, als het goed is krijgen we begin december ons diploma.


We hebben al van alles moeten doen. Drukken op verschillende soorten stoffen, drukken op een houten voorwerp en op porselein.
Iedere stof reageert anders. De ene keer moet je je verf bijvoorbeeld verdunnen en de andere keer moet je hem juist dik houden. Drukken op hout heeft ook zo zijn moeilijkheden, je merkt bijvoorbeeld meteen dat je stempeltje niet goed vlak is. 
Het drukken op porselein is toch wel het lastigst. Het voorwerp loopt vaak rond en de verf is zeer elastisch en dik. Je krijgt dus snel last van draden en sliertjes. 



Vanmiddag ben ik weer druk in de weer geweest met het maken van stempels. Op een of andere manier heb je daar nooit genoeg van. Je mist er altijd nog eentje van een bepaalde maat, de spijkers zijn te groot of te klein en je moet nog een bepaald motiefje hebben omdat hij zo mooi is. Ook randjes zijn onmisbaar. 

Het is een heel geboor, gespijker en geteken.

Iedere dinsdag sta ik bij de Gamma voor verf, spijkers of andere gereedschappen.
Volgens mijn zoon is er geen moeder die zo vaak naar de Gamma gaat..........


Het maken van de stempels is een enorm nauwkeurig werkje, maar zeer verslavend!



Gelukkig is er zo nu en dan ook nog tijd om even te quilten.


Ik heb mijn SBS quilt in wording weer ergens gevonden in een kast, heerlijk om weer wat blokjes te maken.
Natuurlijk is Goempy weer van de partij, waar ik ben is zij ook. Gezellig!!

Een fijne dag nog,
Gerda



3 opmerkingen:

conny's quilts zei

Wat een leuke nieuwe verslaving doe jij zo op! Heb een keer een demonstratie gezien, was erg onder de indruk van het hele druk proces!

Truus zei

Je stempelwerk ziet er prachtig uit! Mooi al die verschillende patronen en kan me voorstellen dat het maken hiervan verslavend is.
Wat leuk je naaimachine uit 1948! Uit dat jaar wil ik ook graag eentje hebben maar nog niet tegen gekomen.
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

Anoniem zei

Wat ziet dat er mooi uit Gerda. Knap hoor. Kan me voorstellen dat het heel veel werk is, maar wel leuk werk. En heel iets anders dan quilten en toch met stof bezig zijn.
Zoals jouw kat altijd bij je is, zo is 1 kat van mij dat ook, heel leuk en soms irritant.
Succes verder met het stempelen en het diploma zien we wel op je blog.
Groetjes, Lenny