maandag 16 november 2015

Staphorster stipwerk


Mijn allereerste eigengedrukte kraplap is klaar!
Het is een opdracht voor de cursus die ik volg. Er zitten een paar schoonheidsfoutjes in, maar voor een eerste kraplap ben ik best tevreden. 
Zoals je kunt zien, is niet over de hele kraplap het zelfde patroon gedrukt. De onderkanten zijn apart gedrukt, deze komen nl. onder de rode doek vandaan. Deze manier van kraplap drukken heet hier 
" doekies gedrukt". Grappig he?!
Ondertussen heb ik wel heel veel bewondering voor de mensen die altijd gedrukt hebben. Het is echt een vak apart, ik heb nog veel te leren. 
Ook heb ik veel geleerd over de Staphorster klederdracht. Ik dacht dat ik toch al aardig wat wist, maar toch kijk ik er weer heel anders tegen aan. Iedere keer besef ik weer dat het een voorrecht is om in zo'n prachtig dorp met zulke bijzondere gebruiken te mogen wonen. 

De cursus is inmiddels afgelopen, over een kleine maand hebben we de diplomauitreiking.
Ik moet nu druk aan de slag met mijn eindwerkstuk, maar daar kan en mag ik nog niets van laten zien. 
Verder heb ik een kleine opdracht van een hele lieve klant, ik mag voor haar trouwdag eind december een ringenkussentje stippen!
Ik zal de resultaten hier over een tijdje showen.

Een fijne dag nog,
Gerda

3 opmerkingen:

Elni Langeveld zei

WOW, leuk hoor!

Kunnen we je er binnenkort in bewonderen???

Truus zei

Wat mooi! !!
Binnenkort wordt hier ook een workshop Staphortster stipwerk gegeven en ik heb me gelijk opgegeven.
Ongeveer 35 jaar geleden heb ik van mijn Zus een speldenkussen met Staphortster stipwerk gekregen.
Succes met je opdrachten.
groetjes, Truus uit Drenthe

Anoniem zei

Prachtig, Gerda! Zo mooi gelijkmatig; als dit het werk van een beginneling is, kunnen we nog veel moois van je verwachten!
Groeten van Digna